DANIEL SZABÓ: Lore a Before Midnight - filmové skvosty v naší distribuci


Tuzemská filmová distribuce se v posledním roce nečekaně činila a uvedla v kinech několik důležitých filmů (Hon, Pieta, Je to jen vítr, Láska), které nemají atributy mainstreamové produkce. K těmto titulům můžeme řadit i filmy Lore australské režisérky Cate Shortlandové a Před půlnocí (Before Midnight) amerického tvůrce Richarda Linklatera. Oba dva snímky jsou výraznými autorskými počiny, které spojují lineární témata rodiny a lidské existence.

Richard Linklater natočil Před půlnocí jako poslední díl své trilogie (Před úsvitem, Před soumrakem). Celá trilogie je postavena na dvou ústředních postavách  - Celine (Julie Delpy) a Jessem (Ethan Hawke), které v poslední části tvoří manželský pár (rodinu) a velkém množství dialogů. Naopak film Lore je nahlížen z perspektivy dospívající dívky a dialogy jsou velmi úsporné, zdánlivě podřízené vizualitě obrazu. Hlubší příbuznost obou filmů najdeme v dominantním postavení jejich označení jako komorního psychologického dramatu. V případě Před půlnoci i s dovětkem lehce ironické nadsázky, která ale graduje v podobě dramatické katarze.

Kam tedy postavy z obou filmů směřují? Dalo by se říci, že "do svého nitra". Lore a Thomas jsou determinováni válkou a existenční starostí o děti, Celine a Jesse zase bezmála dvacetiletým vztahem a udržením rodiny. Všichni si s sebou nesou svou minulost, jde jen o to, která je "traumatičtější". Jestli ta "krátká" válečná, nebo "delší" existenciální. Shortlandová se jí snaží vyjádřit spíše pocitově a vizuálně, Linklater staví na slovech a dialogu. Spřízněnost je, ale více než jasná - hledání možnosti volby v "ohraničených" podmínkách. Kompromis a lidství, nebo egoismus a ztráta...  

Postava dívky Lore ze stejnojmenného filmu pochází z rodiny nacistického důstojníka a její příběh se odehrává na konci 2. Světové války. Lore je postavena před životní výzvu v podobě cesty. Cesty fyzické (putování se sourozenci přes celé Německo) i niterné (psychické). Právě symbol cesty nám klade otázky týkající se rodinných vztahů a lidské existence v rámci společenského bytí. Zmíněným otázkám se nemohou vyhnout ani postavy Celine a Jesseho během jejich osmnáctiletého společného putování. Pokud Před úsvitem a Před soumrakem byly filmy převážně o partnerském vztahu, je Před půlnocí, minimálně z poloviny, o rodinných vztazích (nebo o „rodičích a dětech“). Ty jsou prezentovány jako subjektivní volba jedince a jeho rozhodnutí, jak žít.  


Linklater i Shortlandová staví své vyprávění na specifické dialektice vášně, touhy, přežití, existence. Není lásky bez vášně, vášeň bez touhy a touha bez niternosti. Některé věci, ale zůstávají bytostným tajemstvím. Nemění na tom nic ani reflexe subjektivního myšlení (subjektivního myslitele). To ukázal Linklater už ve Flákači (Slacker, 1991), který se stal jedním ze základních kamenů amerického nezávislého filmu 90. Let. Potvrdil to i v Before Midnight ve dvou spektakulárních sekvencích, které se odehrávají v naprosto obyčejných prostředích (terasa domu a hotelový pokoj) a s naprosto obyčejnými lidmi. Reflexe subjektivna zakódovaného niterným tajemstvím probíhá i v Lore. A to na pozadí skrytě intimního a citového vztahu Lore a mladíka Thomase. Ten je zobrazen jako záhadný pozorovatel a později spolucestovatel a zároveň jako Žid s platnými doklady, které jsou propustkou pro Lore a její sourozence. Shortlandová i Linklater ukazují subjektivní pravdu, která ztrácí na intenzitě objektivním sdělováním a poučováním. Stává se z ní niterný patos. Pravda je záležitostí srdce, niternosti a existenciality.  Ale existence sama o sobě je v podstatě nesdělitelná. Pouze hloubka myšlení je způsobem existence. Právě proto je bytostně nutné takové filmy točit a niterně je vstřebávat a reflektovat.  



Před půlnocí (Before Midnight)

USA, 108 min. Premiéra: 11. 7. 2013 (Bioscop)Režie: Richard Linklater
Scénář: Julie Delpy, Ethan Hawke, Richard Linklater
Kamera: Christos Voudoris
Hudba: Graham Reynolds

Hrají: Julie Delpy, Ethan Hawke, Athina Rachel Tsangari, Panos Koronis, Adriane Labed


Lore

Německo/Austrálie/VelkáBritánie, 108 min. Premiéra: 11. 4. 2013 (AČFK)Režie: Cate Shortland
Scénář: CateShotland, Robin Murkherjee
Kamera: Adam Arkapaw
Hudba: Max Richter
Hrají: Saskia Rosendahl, Nele Trebs, Phillip Wiegratz, Ursina Lardi, Kai-Peter Malina, Sven Pippig, Friederike Frerichs
 


Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

STRANA "22"

"Milionové chvilky" Andreje Babiše

DANIEL SZABÓ / Politická moc bezmocných ve filmech Papírový voják a Taxi, Teherán… aneb hra o lidskou identitu